Danmark har fået en ny iværksætterkultur

Hvis man vil være sin egen chef, er mulighederne gode i Danmark. Vi har nemlig i de seneste år udviklet en ny iværksætterkultur – særlig båret af den yngre del af befolkningen, som tør drømme stort. 

Det er både fantastisk for de unge drømmere, som nu har nemmere ved at realisere deres gode idéer, men det er bestemt også positivt for samfundet, idet der bliver skabt vækst og arbejdspladser i de mange startups, der er mere dynamiske og fleksible end mastodonter.

“Cool” at være iværksætter

Vores nye iværksætterkultur og det positive syn på særligt unge, innovative mennesker kommer blandt andet af, at det er blevet moderne at iværksætte. Det er fedt at skabe og få gode idéer til produkter eller firmaer, som kan udfylde huller på markedet. Derfor tør flere og flere at realisere deres iværksætterdrømme og skabe en forretning – på trods af mangel på erfaring og penge på lommen.

Det kræver nemlig heller ikke længere det samme at opnå succes med sin gode idé. Før i tiden var innovation og iværksætteri forbeholdt folk med branchekendskab og en mindre formue på bankkontoen. Nu kan folk med drive og handlekraft sagtens komme langt, hvilket blandt andet ses hos de unge.

I Danmark er der nemlig flere eksempler på unge mennesker helt ned i 15-års-alderen, som har klaret sig til UG på den danske iværksætterscene. En god idé kan nemlig sagtens opstå hos et meget ungt menneske, og den nye kultur omkring iværksætteri har altså gjort, at unge også føler sig selvsikre nok til at føre idéer ud i virkeligheden og prøve kræfter med innovation – på trods af manglende livserfaring.

Innovation er tilmed kommet på skoleskemaet flere steder, ligesom uddannelser såsom Kaospiloterne er blomstret op, hvilket i den grad cementerer vore tids positive syn på iværksætteri.

Internettet påvirker iværksætteri

Den nye kultur skyldes blandt andet internettet, hvor alle med passion og drive ligeledes kan føre idéer ud i virkeligheden. Her kan du opnå succes som YouTuber, hvis du har en interessant personlighed, eller blive blogger, hvis du har noget på hjerte og kan formidle det til den rigtige læserskare. Og særligt internettet spiller da også en stor rolle, når unge som ældre iværksættere skal gøre opmærksom på deres forretning og markedsføre produkter eller ydelser.

Mange vælger nemlig at udvikle en hjemmeside eller webshop, hvor deres kunder kan finde oplysninger og informationer eller klikke en vare hjem direkte. Det er blevet nemt at komme i gang, og mange udbydere tilbyder tilmed køreklar skabeloner, der sikrer en velfungerende webshop fra dag 1 – se mere på denne side.

Med internettet bliver det pludselig mindre relevant, hvilken alder og erfaring iværksætteren har, når blot han eller hun kan finde ud af at synliggøre sig selv og skabe interesse omkring forretningen.

De sociale medier spiller ligeledes en stor rolle, hvor iværksættere markedsfører deres forretninger og udnytter netværk til at gøre opmærksom på varer og ydelser. Der er altså ingen tvivl om, at den nye iværksætterkultur går hånd i hånd med vores forbrugerkultur og internettets relevante rolle i de flestes liv.

Vær den første til at skrive en kommentar

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*