Dansk e-handel runder 100 milliarder kroner i 2016

E-handel

Det er tocifrede vækstrater, der er tale om, når vi snakker om danskernes køb på nettet. Faktisk har Dansk Erhverv lavet en undersøgelse, der viser, at e-handlen rundede 90 milliarder kroner tilbage i år 2015, hvilket ifølge selvsamme undersøgelse betyder, at e-handlen ender på 100 milliarder i 2016.

Det er hele 11,9%, de danske forbrugeres handel på nettet er vokset med i 2015, og denne vækst fortsætter, spår Dansk Erhverv. Markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv udtaler, at detailsalget og forbruget er inde i en god udvikling, hvorfor der ikke er tvivl om, at væksten primært er drevet af e-handel. Internethandlen udgjorde sidste år over otte procent af det samlede danske privatforbrug.

Også den online grænsehandel vokser markant

Det er især tydeligt, at mange butikker benytter sig af salg på både internet og i fysiske butikker, hvilket udelukker det forhenværende enten-eller-princip, fordi de godt er klar over, at de er nødt til at vælge den handelsform, der passer kunden bedst.

Men det er ikke den eneste tendens, der med al sandsynlighed fortsætter i 2017. For også danskernes brug af e-grænsehandel er voksende, og det koster arbejdspladser for både virksomheder og staten. Henrik Hyltoft mener, at den danske detailhandel er i skarp konkurrence, fordi det er mere attraktivt for de danske kunder at handle ved grænsen grundet de lavere priser.

Førnævnte analyse viser også, at e-grænsehandlen i 2016 vil overstige danskernes samlede grænsehandel i fysiske butikker – for første gang nogensinde. Du kan læse mere i Skatteministeriets rapport.

Handler du dagligvarer på nettet? Du er ikke den eneste

Det er nemlig også i særdeleshed dagligvarehandel på nettet, der er blevet populært de seneste få år. Især folk fra hovedstaden er blevet vilde med at handle deres dagligvarer på internettet. Flere og flere af danskere har nemlig fået øjnene op for dagligvarehandel på internettet, viser en ny analyse, som Nykredit har foretaget på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Analysen konkluderer samtidig, at det hovedsaligt er i hovedstaden, at fænomenet er udbredt. I 2013 var det nemlig hele 73% af befolkningen i hovedstadsområdet, der havde købt dagligvarer over internettet, mens tallet i Nordjylland og på Sjælland kun var 60%.

Men hvorfor handler vi på nettet?

Hvis der tages udgangspunkt i tallene specifikt for dagligvareindkøb, har 15 procent af danskerne i 2013 inden for det seneste år købt dagligvarer online, viser en forbrugerundersøgelse. Det er 6% mere end i 2008, hvor det kun var 9%. Det er primært grundet travlhed, billigere priser og det faktum, at man kan springe køen over, der frister køberne. Ved at handle online kan man få sine varer leveret direkte til døren uden at skulle lave andet end at klikke lidt hist og her. Det er nemt og bekvemt, og danskerne kan rigtig godt lide bekvemmelighed og tidsbesparende løsninger.

 

Vær den første til at skrive en kommentar

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*