Fokusér på din partner – ikke på din smartphone

smartphone

Der er mange, som er afhængige af smartphones, tablets og generelt at “være på” hele tiden – det konstante newsfeed. Hvad laver alle andre? Hvad laver dine venner eller veninder. Indimellem kan man glemme hinanden i et parforhold – særligt om aftenen, før man lukker øjnene.

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

De foregående 15-20 minutter bruges på Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest og meget andet. Har du været i parforhold længe, bliver tiden med din smartphone måske længere – og der bliver længere mellem de ord, der bliver udvekslet. Hvorfor ikke fokusere mere på det, der rent faktisk giver dig værdi og gør dig glad?

Kig op

Netop før søvnen indtræffer, bør du slet ikke have din smartphone eller tablet i nærheden. Brug af smartphones før sengetid kan ødelægge din søvn betydeligt, og det giver en slags jetlag-lignende fornemmelse i kroppen. Det er derfor på ingen måder gavnligt for dig at ligge eller sidde med hverken iPhone eller tablet, før du skal sove.

Hvorfor ikke bruge tiden sammen med din partner. Tal med hinanden. Kommuniker med hinanden verbalt i stedet for at ligge ved siden af hinanden og tagge hinanden i et opslag på Facebook. Kig op og se verden for dig. Dit liv sker for næsen af dig – ikke i din smartphone. Det er ikke en film, der skal afspilles – det skal leves.

Gør dig selv uafhængig

Afhængighed af sociale medier er lige så vanedannende som druk, stoffer og gambling. Men der er ingen, der skrider ind, hvis du har et overforbrug af Facebook eller Instagram. I virkeligheden har dit forbrug store konsekvenser for dit liv, da du, som artiklen i linket ovenfor påpegede, får ringere søvn, når du bruger smartphones før sengetid.

Der er rigeligt med sociale medier over det hele. Det behøver vel ikke fylde i soveværelset. Gør dig selv uafhængig. Sælg din brugte iPhone og få et bedre liv, hvor kvaliteten af din søvn er grundlæggende. Det er livskvalitet.

Du spilder meget af dit liv

Undersøgelser viser, at det tager længere tid at falde i søvn, når du har ligget med din smartphone eller iPad. Det blå lys har en negativ effektiv på din evne til at falde hurtigt i søvn. Faktisk tager det i gennemsnit 10 minutter længere at falde i søvn, hvilket er ca. 3.650 minutter – eller 2,5 dag hvert eneste år! Det er rigtig mange minutter, du ikke får igen, som du kunne have brugt på at lade dine indre batterier op og være mere klar til næste dag.

Kommunikation er vejen til et sundt parforhold

Oplever du, at I er på vej ned af den forkerte sti, kan du meget passende tage fat i din partner og forklare, hvordan landet ligger. At det rent faktisk er jeres brug af smartphones og tablet, der ødelægger jeres parforhold.

Kommunikation er vejen til at godt og sundt parforhold, men det skal være kommunikation mund til mund og ikke mobil til mobil. Brug tiden på det, der giver værdi – og tænk over dit forbrug af smartphones og mange andre forstyrrende elementer, som du sagtens kan leve et par timer uden. De er der også næste dag.

Vær den første til at skrive en kommentar

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*