Mere e-handel – farvel til de klassiske, fysiske butikker?

e-handel

Vi har tidligere her på Kulturfabrikken.dk berørt den voksende e-handel, der som bekendt rundede de magiske 100 milliarder kroner i fjor. Dette er i sig selv en milepæl, som bør rejse spørgsmålet – hvordan ser fremtiden for de klassiske, fysiske forretninger egentlig ud? Kan (og for den sags skyld bør) isenkrammeren på hjørnet konkurrere med de hundredvis af webshops, som lokker med returret og lave priser?

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

En del påstod hårdnakket, at internettet var en døgnflue, hvilket i den grad har vist sig at være forkert. Men hvor går grænsen for, hvad vi kan “outsource” til internettet? Der er utallige eksempler på brancher, der er blevet “disruptet”, som i øvrigt er blevet et buzzword i de seneste år, af ny teknologi og digitalisering. Er vi vidner til en ny tid, hvor alt fra indkøb til underholdning foregår i cyberspace?

Alt kan – endnu – ikke håndteres digitalt

Lad os slå det fast med det samme – godt nok har internettet revolutioneret den ene branche efter den anden, men på mange områder er fysiske rammer stadigvæk en nødvendighed; eksempelvis et lager. De produkter, der sælges gennem nethandel, kræver naturligvis opbevaring, hvorfor et lager er selve forudsætningen for e-handel. Jo større webshoppen bliver, jo flere produkter får man og dermed vokser behovet for flere kvadratmeter.

Selvom der i den nærmeste fremtid stadig vil være behov for lagerlokaler, er selve konceptet bag leje og udlejning i den grad også blive påvirket af den teknologiske udvikling og deleøkonomiens indtog, som vi har omtalt i et andet indlæg. Mange virksomheder er hoppet med på “coworking”-bølgen, hvor man deler lokaler (eller lager) med andre, hvilket betyder, at kvadratmeterne udnyttes mere effektivt. Lokalebasen.dk har eksempelvis forsøgt at etablere en platform for denne type udlejning, hvilket vidner om, at digitaliseringen har betydning lige fra lager til levering.

Hvorfor vinder e-handel frem?

Der er forskellige fordele ved at have en digital forretning frem for en fysisk butik, hvilket kan være en af grundene til, at erhvervslivet begynder at fokusere mere på webshops og droppe de fysiske butikker. Med en webshop kan man blandt andet holde sine udgifter nede, fordi man ikke behøver at leje et butikslokale, da al handel foregår over nettet. Derved slipper man desuden for en række lokalerelaterede udgifter, herunder vand, varme, el, ejendomsskatter osv.

Dette gør en webshop i stand til at sælge sine varer billigere, da man ikke har lige så mange udgifter som i en fysisk butik, og det er de færreste, som kan sige nej til en lav pris. Hvorvidt lave priser og muligheden for at handle derhjemme i sofaen er nok til at ukampdygtiggøre samtlige fysiske butikker er tvivlsomt. Mange foretrækker stadig at føle, mærke og prøve varen, inden de beslutter sig for at købe den. Derudover er det på trods af diverse smarte teknologier stadig nemmere og mere håndgribeligt at få gode råd og vejledning i en butik af et menneske af kød og blod.

Vær den første til at skrive en kommentar

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*