Nye undersøgelser om unges brug af sociale medier

Social media

Sociale medier er efterhånden blevet en stor del af hverdagen for unge og voksne danskere. Vi lever i en digitaliseret verden, hvilket har sat sine præg på, hvordan vi kommunikerer, slapper af og bliver underholdt. Faktisk ligger danskere i toppen, når det gælder brug af internettet. Men der er også en bagside ved de sociale medier. Nye undersøgelser viser, at sociale medier kan have en negativ indvirkning på især unge.

Unge danskere ligger nr. 1 i brug af sociale medier

Verdenssundhedsorganisation, WHO, og internationale forskere har offentliggjort en undersøgelse, som viser, at danskere i 2016 indtog en førsteplads i færden på internettet. Blandt andet ligger danske unge i toppen, hvad angår streaming af videoer, brug af sociale medier og streaming af musik. Ligeledes er danske unge dem, som bruger mindst tid sammen med venner efter skole. Dette har givet anledning til bekymring blandt forskere, skolelærere og sundhedsinstitutioner, som frygter for unges mistrivsel, sociale evner og risiko for ensomhed.

Facebook er det mest populære sociale medie blandt unge danskere

En omfattende undersøgelse fra 2017 foretaget af analysevirksomheden AudienceProject viser, at 80% af den danske befolkning har en Facebook-bruger. Facebook er blevet en stærkt integreret del af danskernes hverdag, både til privat brug, skole og arbejde. Mange virksomheder og studiegrupper anvender Facebook på daglig eller ugentlig basis som kommunikationsplatform mellem medarbejdere og medstuderende. Ligeledes viser en statistisk fra Danmarks Statistik, at 86% unge danskere tjekker deres Facebook op til flere gange dagligt.

Udover Facebook er Snapchat og Instagram de mest anvendte sociale medier blandt unge fra 15-18 år. Underholdning, socialt samvær og kommunikation er omdrejningspunktet i disse tre sociale medier. Unge anvender både medierne til at dele indhold, såsom billeder og kommentarer, se underholdende videoer og kommunikere med andre unge.

Instagram har størst negativ indflydelse på unge

Ifølge en britisk undersøgelse, er Instagram det mest skadelige sociale medier for unge, især piger. Dette skyldes i høj grad, at redigerede og virkelighedsfjerne billeder af ’perfekte’ kvinder fremsætter et uopnåeligt ideal for piger og kvinder, som gå ud over selvværdet og give en følelse af utilstrækkelighed. Foruden Instagram er andre sociale medier blevet undersøgt i forhold til deres effekt på unge. YouTube er blevet kåret som havende den mest positive effekt på unges mentale helbred, mens Snapchat ligger i bunden sammen med Instagram. Både Instagram og Snapchat er baseret på deling af fotos og videoer, hvilket kan have noget at gøre med deres negative indflydelse på unges selvbillede.

Flere unge bliver afhængige af sociale medier

Flere eksperter mener, at man ikke skal forvente, at unges brug af sociale medier aftager lige foreløbigt. Unge udviser nemlig tydelige tegn på afhængighed af den digitale sociale verden. For det første skyldes det den følelse, unge får, når de modtager et ’like’ på et opslag eller et billede. Det kan være særdeles vanedannende for unge, og ’like-jagten’ kan komme til at fylde rigtig meget. Flere psykologer mener imidlertid, at der er risiko for, at unge måler deres selvværd i antallet af likes. For det andet foregår meget praktisk arbejde og kommunikation på Facebook, som gør, at især skolebørn og studerende er afhængige af at have en bruger, så de kan deltage i samarbejdet og være en del af kommunikationen.

Vær den første til at skrive en kommentar

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*